ЗАЯВА про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту

03-02-2021

ЗАЯВА
про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту

Програми  соціально-економічного розвитку Ічнянської міської ради на 2021-2023 роки

1. Замовник стратегічної екологічної оцінки

Ічнянська міська рада

адреса: 16703  Україна, Чернігівська область,

м. Ічня, пл. Т.Г.Шевченка, 1

е-mail: [email protected]

тел: (04633) 21349  

сайт: http://ichnya.cg.gov.ua/

2. Вид та основні цілі документа державного планування, його зв`язок з іншими документами державного планування.

Програма соціально-економічного розвитку Ічнянської міської  територіальної громади на 2021-2023 роки (далі – Програма) є документом державного планування місцевого рівня та, відповідно до Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку», підлягає проведенню стратегічної екологічної оцінки (далі – СЕО).

Стратегічна екологічна оцінка Програми дає можливість зосередитися на всебічному аналізі можливого впливу планованої діяльності на довкілля та використовувати результати цього аналізу для запобігання або пом’якшення екологічних наслідків в процесі стратегічного планування.

Метою СЕО є забезпечення високого рівня охорони довкілля та сприяння інтеграції екологічних факторів у підготовку Програми з метою забезпечення збалансованого (сталого) розвитку території Ічнянської міської ТГ.

Головна мета Програми розвитку Ічнянської міської територіальної громади полягає у вирішенні спільних проблем та реалізації спільних завдань щодо ефективного розвитку продуктивних сил громади, раціональне використання ресурсного потенціалу, створення комфортних умов життя населення, забезпечення екологічної безпеки та вдосконалення територіальної організації суспільства. Це досягається через спільну реалізацію інтересів влади, громади та бізнесу.

Програма розроблена відповідно до законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про добровільне об’єднання територіальних громад», «Про засади державної регіональної політики», «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України, постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2003р. № 621 «Про розроблення прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку та складання проектів Бюджетної декларації та державного бюджету» з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 29.07.2020 р. № 671 «Про схвалення Прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2021-2023 роки».

Проєкт Програми підготовлено з урахуванням пріоритетів Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки, Стратегії сталого розвитку Чернігівської області на період до 2027 року, Стратегії розвитку Ічнянської міської об’єднаної територіальної громади на період до 2029 року.

Пріоритетними завданнями відповідно до стратегічних цілей розвитку Ічнянської міської територіальної громади будуть:

1. Створення сприятливих умов для розвитку людського потенціалу:

- покращення комунальних послуг,

- розвиток інфраструктури та благоустрій населених пунктів,

- покращення рівня безпеки в громаді,

- підвищення енергоефективності та енергозбереження,

- надання якісних медичних послуг,

- забезпечення доступу до якісної освіти,

- збереження та розвиток культурних традицій громади.

2. Належні умови розвитку та функціонування бізнесу: створення сприятливих умов для розвитку бізнесу, у т.ч. пріоритетних сфер економіки, створення сприятливого інвестиційного клімату, підвищення туристичної та відпочинкової привабливості громади.

Програма спрямована на економічний розвиток як процес стратегічного партнерства, який допомагає прискоренню зростання продуктивності місцевої економіки через стимулювання інвестицій у нові та існуючі підприємства з високим потенціалом до зростання, створення умов для цього розвитку на тривалий період. Економічний розвиток спрямовано на виробництво найбільшої кількості благ та створення максимальної кількості робочих місць за рахунок реалізації переваг конкурентоспроможності.

3. Те, якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (зокрема щодо визначення місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів)

Програма охоплює такі види господарської діяльності: енергозбереження та енергоефективність, житлово-комунальне господарство та комунальну інфраструктуру, промисловий комплекс, освіту, охорону здоров’я, фізичну культуру та спорт; культуру та туризм, охорону навколишнього природного середовища.

Один із заходів екологічного спрямування включених до Програми, а саме проєкт «Екологічне та гідрологічне покращення річки Іченька та прилеглих територій від вул. Свято-Преображенська до вул. Скубана в м. Ічня Чернігівської області» пройшов всі етапи здійснення стратегічної екологічної оцінки.

Проєкти екологічного спрямування (сфера поводження з ТПВ, містобудівна документація, зокрема генеральні плани населених пунктів і. т. п.) відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», підлягатимуть оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності. Для таких проектів має бути здійснена процедура оцінки впливу на довкілля.

4. Ймовірні наслідки

В ході здійснення СЕО мають бути оцінені ймовірні наслідки реалізації Проєкту Програми соціально-економічного розвитку Ічнянської міської ради на 2021-2023 роки, зокрема, мають бути оцінені наслідки для таких компонентів:

а) для довкілля:

- клімат і мікроклімат;

- геологічне середовище, ґрунти і земельні ресурси (у тому числі вилучення земельних ділянок); - атмосферне повітря;

- водні ресурси;

- біорізноманіття фауни і флори;

- соціальне та техногенне середовища, у тому числі для здоров’я населення:

б) для територій з природоохоронним статусом

На території Ічнянської територіальної громади розташовано об`єкт природно-заповідного фонду загальнодержавного значення Ічнянський національний природний парк. Заходи передбачені проєктом Програми не матимуть впливу на його екологічний стан.

в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення – відсутні.

 

5. Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі якщо документ державного планування не буде затверджено

Зважаючи на комплексність рішень проєкту Програми, що обумовлюється необхідністю виконання пріоритетних напрямів, основних завдань і заходів Програми, призначених для різних видів соціальної, промислово-виробничої, комунікаційної діяльності, здійснюється розгляд виправданих альтернатив планованих рішень.

При впровадженні заходів Програми, порівняно із існуючим станом, очікується позитивний вплив на навколишнє природне середовище, у тому числі на здоров’я населення.

Найсприятливішим варіантом буде затвердження запропонованої Програми.

З метою розгляду альтернативних проектних рішень та їх екологічних наслідків під час Програми соціально-економічного розвитку Ічнянської міської ради на 2021-2023 роки, передбачається розглянути «Нульовий сценарій», без впровадження проектних змін.

«Нульовий сценарій» – тобто опис, прогнозування та оцінка ситуації у випадку незатвердження зазначеного документа державного планування.

У разі не затвердження Програми, Ічнянська міська рада не матиме можливості профінансувати та виконати заходи соціально-економічного розвитку, серед яких і проєкти, що матимуть позитивний вплив на стан екології.

6. Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки

Основною метою прогнозу є оцінка можливої реакції навколишнього природного середовища на прямий чи опосередкований вплив людини, вирішення задач раціонального природокористування у відповідності з очікуваним станом природного середовища.

Для здійснення стратегічної екологічної оцінки будуть використовуватись логічні і формалізовані методи прогнозування. Всі припущення, які будуть зроблені в разі, коли бракує конкретних показників, носять консервативний характер (для врахування найгіршого з імовірних варіантів впливу).

Для підготовки звіту СЕО передбачається використовувати наступну інформацію (за її наявності):

- інформацію, яка міститься в інших законодавчих актах і має відношення до проєкту Програми,

- статистичну інформацію щодо району планованої діяльності;

-дані моніторингу існуючого стану довкілля (кліматичні, метеорологічні, гідрологічні спостереження, дані про фонове забруднення та ін.);

- статистику захворюваності місцевих жителів;

- іншу доступну інформацію.

Також було проведено опитування щодо основних складових екологічної ситуації територіальної громади, зокрема: діяльності екологічно небезпечних об’єктів, основних екологічних проблем територіальної громади, головних забруднювачів атмосферного повітря, водних ресурсів, територій, стану екологічного управління та екологічної культури, поводження з побутовими відходами, впливу екологічних факторів на здоров’я населення, радіаційної безпеки територій тощо, й опрацьовано його результати.

7. Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування

Під час здійснення стратегічної екологічної оцінки передбачається розглядати заходи із запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків на довкілля, визначені законодавством та нормативно-правовими актами.

Зокрема, Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища», визначає загальні вимоги в галузі охорони навколишнього середовища при розміщенні, проектуванні, будівництві, введенні в експлуатацію, експлуатації, консервації, споруд та інших об’єктів.

Законом встановлено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов’язкових екологічних вимог:

а) раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій;

б) здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;

в) здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів;

г) застосування біологічних, хімічних та інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища і безпеку здоров’я населення;

д) збереження територій та об’єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні;

е) здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб.

Також будуть враховані заходи щодо раціонального використання природних ресурсів, збереження особливо цінних та унікальних природних комплексів і забезпечення екологічної безпеки, передбачені іншими законодавчими актами у сфері охорони довкілля.

Заходи, спрямовані на запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для здоров`я населення, визначатимуться відповідно до вимог Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення».

8. Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку

Стратегічна екологічна оцінка буде виконана в обсягах, визначених статтею 11 п. 2, 3 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку», а саме:

Звіт про стратегічну екологічну оцінку складається до затвердження документа державного планування та містить з урахуванням змісту і рівня деталізації документа державного планування, сучасних знань і методів оцінювання таку інформацію:

1) зміст та основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування;

2) характеристику поточного стану довкілля, у тому числі здоров’я населення, та прогнозні зміни цього стану, якщо документ державного планування не буде затверджено (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);

3) характеристику стану довкілля, умов життєдіяльності населення та стану його здоров’я на територіях, які ймовірно зазнають впливу (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);

4) заходи, що передбачається вжити для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування;

5) обґрунтування вибору виправданих альтернатив, що розглядалися, опис способу, в який здійснювалася стратегічна екологічна оцінка, у тому числі будь-які ускладнення (недостатність інформації та технічних засобів під час здійснення такої оцінки);

6) заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання документа державного планування для довкілля, у тому числі для здоров’я населення.

9. Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції та строки їх подання

Зауваження і пропозиції до Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту Програми соціально-економічного розвитку Ічнянської міської ради на 2021-2023 роки надаються до Ічнянської міської ради, адреса: 16703  Україна, Чернігівська область, м. Ічня, пл. Т.Г.Шевченка, 1, е-mail: [email protected], тел: (04633) 21349,  сайт: http://ichnya.cg.gov.ua/

Відповідальна особа: Волеватенко Катерина Валеріївна, начальник відділу ЖКГ, комунальної власності та благоустрою міської ради.

Строк подання зауважень та пропозицій становить 15 днів з дня опублікування заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки на веб-сайті Ічнянської міської ради http://ichnya.cg.gov.ua/ , тобто до 19 лютого 2021 року.